utorok 1. júna 2010

Praha - Marmaris - Goček

Posledné slušné pripojenie sme mali na letisku Tegel, takže prvý záznam podávame až tretí deň na mori.

Piatok 28. 5. 2010
Do Berlína na letisko nás zaviezol Bourek s Veronikou a nielen to, dokonca sa nám budú v našej neprítomnosti starať o auto, ďakujeme kamaráti! Pred odletom sme stihli vo Friedrichsheime dať obed v sudánskom minibistre NIL www.nil-imbiss.de. Hybajte niekedy tam! Neskôr porovnáme v Sudáne a podáme report či to jedlo v Berlíne nešidia! :)

V Istanbule sa už naplno začali prejavovať dôsledky posledných prebdených nocí, spôsobené finišovaním prác a balením sa. Jediný dezinfekčný prostriedok na cestu, ktorý sme si zaobstarali na berlínskom letisku (1L pravého francúzskeho Calvadosu), sme pri hľadaní vhodného fleku na strávenie následujúcich 10 hodín, sme niekde na istanbulskom stratili. Noc tak nejak prežili, ráno 7.40 odlet smer Dalaman.

sobota 29.5.
9.00 Letisko plné taxikárov z Václaváku. Nikdo vám nepovie pravdu kedy a odkiaľ ide autobus do Marmaris, ale radi vás tam za 100 euro zavezú. Z posledných síl som v stánku pred letiskom objednal dve pressá aby sme zmobilizovali zbytok nespiacich mozgových buniek. Blbec, zabudol som sa spýtať na cenu…káva v kelímku za 200 kč, parádne privítanie.

Nakoniec sme sa do Marmaris dostali pomocou taksíka (turečština nepozná X) s ukecanou cenou a spoločne s nemeckou a tureckou pani. Potom dva dolmuče do Marmaris Yacht Marina. (dolmuč = minibus, ktorý neviete odkiaľ kam vlastne ide, a zastavuje na požiadanie kde je potreba)

Marmaris Yacht Marina bolo veľmi milé prekvapenie. Najprv sme pohľadali našu loď Jennifer, a zoznámili sa s Larsom. Bolo to ako stretnutie s priateľom po rokoch. Keďže sa zrovna rýpal v motore (problém so spojkou a alternátorom) a čakal na mechanika, pobrali sme sa do bazénu. Teplota bola okolo 34 C, ovlažili sme sa pár tempami a ľahli si čítať. Zobudili sme sa až o tri hodiny, stále pri bazéne. :)



MYM je vôbec jedna z najkrajších marín akú sme doteraz navštívili. Žiadny luxus alebo okázalosť. V MYM nesídlia charterové spoločnosti, ani nekotvia charterové loďe pre "víkedových" jachtárov (tie sídlia v Marmaris Netsel Marina neďaleko), MYM je marína určená len pre "boat people", ľudí, ktorí žijú na lodiach dlhodobo. Prešli sme len naše mólo na ktorom kotvili lode pod vlajkami USA, Kanady, Austrálie, Nového Zélandu, Južnej Afriky, UK a množstva EU krajín.
Na lodi po našom ľavoboku bol francúzsky párik s dvomi asi desať ročnými chlapcami.
Práve zavŕšili ročnú plavbu. Vraj si nemáme všímať ten krik z podpalubia, to majú zrovna s krpcami školu. :)

Okrem bazénu s výhľadom na more, má MYM všetky pre yachtárov potrebné vymoženosti: dielne (opravy plachiet, motorov, elektroinštalácie, etc.) potraviny, obchod s yacht. potrebami a dokonca vlastné mini kaderníctvo. Reštauráciu a parádny bar so štvorcovým centrálnym barovým pultom, nad ktorým je obrovské hexagonálne akvárium. Na poschodí nad barom je "Library", v ktorej je množstvo kníh, priestor na relax a čítanie v kreslách a gaučíkoch, pripojenie na internet (zrovna nefungovalo) jeden pool a jeden snooker table. No a úplná bomba, vysiela odtiaľ miestne rádio, dve vysielacie miestnosti, vybavenie hádam lepšie ako malo Radio 1 kedysi na Londýnskej. DJ sa hneď "chváli" a ukazuje, že aj on má Macka ale novšieho… :) Keby radšej spojazdnil ten internet!

POSÁDKA:
Lars, 64, majiteľ Jennifer.
Žijúca legenda švédskeho yachtingu.
140 000 námorných míľ, Jennifer kúpil v roku 1988, od tej doby na nej strávil 15 rokov.
10 rokov plavba okolo sveta. Autor 5 kníh. O plavbe okolo sveta napísal knihu "Occupation Circumnavigator", ktorú v angličtine vydalo britské vydavateľstvo Adlard Coles Nautical, druhé najväčšie vydavateľstvo s námornou literatúrou.

Fred & Grete,
švédsko-dánsky párik.
Majú v pláne sa s Larsom plaviť celé tri roky okolo sveta.
Pred dvoma rokmi predali svoje autá, dom a hotel, ktorí viedli desať rokov. Sú "bezdomovci". Teraz cestujú po svete.

Toor
švédsky chapík, bude s nami 10 dní, z Antalye poletí dom.

Anki, 54
Miluje sea canoeing a techno.
švédka, je tu na 10 dňovú test plavbu, chce sa k Larsovi pridať na cestu z Japonska na Aljašku v roku 2011.


Pohľad na vstup do veľmi dobre chránenej Marmarijskej zátoky.

Deň D: neďela 30. 5. 2010
Doobeda trávime poslednými úpravami a opravami. Časť sto metrovej kotevnej reťaze sa nahradzuje novou. Je to už druhá nová 30 metrová reťaz za posledné dva dni. Lars objednal, firma doručila, ale kedže bolo neskoro v noci a nechceli rušiť posádku, zložili ju na mólo pred Jennifer. Ráno tam samozrejme nebola a museli urýchlene dopraviť novú.

Vyplávali sme presne 12.00 ale najprv musíme do mesta Marmaris k "port authority" vybaviť papierovanie a prihlásiť novú crew. Využili sme čas ktorí úradníci potrebujú aby našli správne razítko a vydali sa hladať café s internetom, aby sme vám poslali spravu, že je všetko OK. Marmaris je obľúbené letovisko, takže nájsť Free WiFi nebol problém. Čašníkovi sa páčil môj Mac. Druhý sa ma pýta či zrovna "zarábam" peniaze. Nepodarilo sa nám vôbec pripojiť.

14.00 sme vyplávali, križovali proti vetru a upravovali plachty, ktoré od októbra 2009 neboli vytiahnuté. Testovali sme tiež fungl novú jib, menšiu z dvoch "foresails". Genoa má 70m2, jib 30m2, hlavná plachta 50m2 (dohromady 2x plocha našeho bytu). Fúkal príjemný južný vietor 10 - 16 kts. (kt = uzol, 1 uzol = 1nm/hod. = 1.852 km/hod. = 0.514 m/s )

Okolo 18.00 sme zakotvili v zátoke Kumlubuk asi 8nm od Marmaris, zbytok dňa trávili kúpaním, relaxovaním, večera, víno a každí dal "príbeh svojho doterajšieho života" :)



pondelok 31. 5. 2010
Zobudili sme sa do hmly za akú by sa nemusala hambiť ani Temža.
Nedali sme sa odradiť a vyplávali sme kurz 90, čistý východ. Nič zvláštne sa nedialo, prvý pol deň slabý vietor 8-10kts, poobede úplne ľahol, zbytok dňa motorujeme, a 20.30 kotvíme v nádhernej zátoke na severnej strane poloostrova Kapidagi Yarimadasi. Motor nie je stále 100% v poriadku, na druhý deň skúsime nájsť mechanika.





dnes, utorok 1. 6. 2010
Ešte pred raňajkami sme si vyšlapali na 471 metrov vysokú skalu nad zálivom.
Po ceste sme stretli jednu starú, cca 40 cm veľkú korytnačku. Raňajky, zaplávame si a vyrážame smer prístav Goček. Larsovi sa tam podarilo telefonicky dojednať mechnika, ktorý má po obhliadke nedobrú správu. Treba objednať nové náhradné diely do starého motora britskej značky, ktorá dávno neexistuje. Ak budeme mať štastie, zajtra budeme opraveny a plávame ďalej.
Pozdravujeme pri šálku tureckej kávy!

1 komentár: